Motorcycle Forum banner

1980 cx 500 geen vonk op de linkercilinder.

8K views 18 replies 6 participants last post by  RogerC60  
#1 ·
Heb een 1980 cx 500 custom die geen vonk krijgt op de linkercilinder. Als ik de spoeldraad naar de rechterspoel verwissel, heb ik vonk. Ik heb de cdi-box onder de stoel vervangen. Ik heb alle draadverbindingen gecontroleerd. Ik denk dat het de pickup in de motor zou kunnen zijn, maar weet het niet zeker.

#2 · (Edited)
Heb een 1980 cx 500 custom die geen vonk krijgt op de linkercilinder. Als ik de spoeldraad naar de rechterspoel verwissel, heb ik vonk. Ik heb de cdi-box onder de stoel vervangen. Ik heb alle draadverbindingen gecontroleerd. Ik denk dat het de pickup in de motor zou kunnen zijn, maar weet het niet zeker.
Zorg ervoor dat de spoel zelf een aarde heeft, en wissel niet alleen de spoeldraad, maar wissel daadwerkelijk de spoelen. Begin aan het einde van de lijn, bougie, draad, spoel, bedrading, pickup-spoel etc..

Laat ons de uitkomst van de wissel en de aardbevestiging weten.

Geef ook altijd meer info dan nodig is, is er recentelijk werk verricht?, ongelukken gehad, lange opslagtijden etc.. Er zijn hier veel geweldige, kundige mensen, maar we kunnen je niet goed helpen met ontbrekende info.

Voor het geval je het nodig hebt..(78,79,80)

#3 ·
Ik had onlangs een probleem waarbij de linker cilinder niet ontbrandde, tenzij je hem hoog in toeren bracht, dan zou hij aanslaan. Het was de bougiekabel zelf en niet synchroon. Was een maand of zo goed. De motor is een ramp sinds ik hem heb. Ik heb de bobines van mijn reservemotor vervangen. En de rechter- en linkerkant verwisseld met dezelfde resultaten. Af en toe heb ik een vonk aan de linkerkant. Net weer bobines verwisseld en hetzelfde resultaat.

#4 ·
Ik moet weten of uw achterste behuizing een deksel heeft dat geventileerd of niet geventileerd is.

de cx500 met een NIET geventileerde behuizing heeft een CDI-gestuurde ontsteking.

de ene met een GEVENTILEERDE behuizing heeft een TCI-gestuurde ontsteking.

Ik moet weten wat uw behuizing is?

#6 · (Edited)
In je originele post vermeldde je dat je de cdi-box al hebt verwisseld, zag die er zo uit?

Image

Als je deze hebt, dan is het de daadwerkelijke CDI, en heeft een niet-geventileerde behuizing.

De onderstaande zijn de TCI-ontstekingboxen.

Image

#8 · (Edited)
Oké, goed, dat is het betere systeem van de twee. Je motorfiets heeft een low-speed pickup en een high-speed pickup voor de ontsteking. Elk geeft een ontstekings-cdi zijn signaal bij verschillende toerentallen. Omdat je zegt dat je het toerental verhoogt, vertelt me dit dat je een defecte "low"-speed pickup hebt.

De low-speed pickup bestaat uit twee afzonderlijke spoelen aan de buitenkant van de rotor, de high-speed pickup is daadwerkelijk op de stator spoel gemaakt en bevindt zich aan de binnenkant van de rotor.

De stator heeft veel kleinere polen die voor de elektrische output van de motorfiets zijn, er is ook een grote pool, en deze grote pool is de high-speed pickup.

Als je op Google zoekt, kun je misschien een paar foto's vinden van de cx500 low-speed pickup spoelen. Er is een links en rechts low-speed pickup signaal. Zonder deze low-speed signalen kan de CDI niet uitvoeren bij lage toerentallen, In deze ontwerpen van deze "dual" low speed, zijn links en rechts gescheiden en bestuurt elk het signaal van de linker- en rechtercilinder naar de CDI. Dus het klinkt alsof je een enkele low-speed pickup spoel hebt die defect is.

Ik wil ook toevoegen dat je motorfiets ook een aparte pickup spoelset heeft voor de vervroeging. Deze unit bevindt zich direct aan de achterkant van de motor onder een kleine plaat/afdekking.

Zo functioneert het:

Als de rotor draait, geven alle drie de sets pickups een signaal, de low speed wordt gebruikt bij stationair draaien, naarmate het toerental toeneemt, zal het signaal dat door de cdi wordt gebruikt, overschakelen naar de high-speed pickup, naarmate het toerental verder toeneemt, zal de cdi de pickups van de vervroegingsset gebruiken, voor elke ontstekingsvertraging/vervroeging in de timing die nodig is. Als het toerental afneemt, zal dit systeem omkeren.

#11 · (Edited)
Slecht nieuws is dat de motor verwijderd moet worden en de achterklep verwijderd moet worden om hier toegang toe te krijgen. Je kunt net zo goed de startkoppeling vervangen, aangezien je er toch mee bezig bent.

#14 ·
Ja, dat was het zeker, lol. Als ik de linker spoel verwissel met de draad van de rechter spoel uit de doos, krijg ik vonk. Geen vonk op de draad van de linkerkant uit de doos. Hij loopt niet eens, dus ik weet niet zeker of het de low speed pickup is. Ik ben al bijna een jaar aan het vechten met deze motor.

#15 ·
Ja, zeker wel lol. Als ik de linker spoel verwissel met de rechter spoeldraad van de box, krijg ik vonk. Geen vonk op de linkerkant draad van de box. Hij loopt niet eens, dus ik weet niet zeker of het de low speed pickup is. Ik ben al bijna een jaar aan het vechten met deze motor.
er komen draden van de pickups, naar de box... wissel die om. als ze verwisseld zijn, zal je geen vonk probleem van kant wisselen. als het van kant wisselt door deze test, dan heb je inderdaad een pulsspoel die kapot is.

#17 ·
Ja, hoogstwaarschijnlijk. Maar onderdelen zijn bijna onmogelijk te krijgen. En de meest gebruikte spullen op eBay zullen je kapot en gefrustreerd achterlaten. Dus met de mijne heb ik mijn eigen ontstekingssysteem gemaakt dat beter werkt dan het origineel en minder dan $ 100,00 kost. Indien geïnteresseerd, zal ik delen hoe. Ik help mijn mensen graag weer op gang.